• darkblurbg

VOILÀ, DE EERSTE SUNSHINENEWS UITGAVE

Gepubliceerd op: 19-08-2022

Welkom bij de eerste uitgave van SUNSHINENEWS. Ik hoop jullie met allerlei onderwerpen over de energieke werkvloer te kunnen gaan boeien. Onderwerpen die jullie vast zullen herkennen en die wellicht elders al zijn besproken, maar die ik dan toch vanuit mijn invalshoek zal belichten. Ik hoop ook dat jullie mijn bijdragen gaan waarderen en er iets van opsteken. Ik zal mijn best doen om jullie regelmatig een gevarieerd aanbod voor te schotelen. Laat ik met de eerste eens beginnen, over energiek leiderschap.

HET BEELD VAN DE LEIDER

Een onderwerp dat al geruime tijd mijn interesse wekt, is het beeld dat leiders bewust of onbewust uitstralen en daarmee hun presentatie beïnvloeden. En zeker als ze daarbij ook een boodschap te vertellen hebben. Een boodschap die om extra aandacht vraagt en iets teweeg moet brengen. Het is het beeld van de leider waar we iets van willen aannemen. Of juist niet.

HAUSSE AAN LEIDERSCHAP

Enig idee over hoeveel vormen van leiderschap er zijn? Een bloemlezing: denk aan autoritair leiderschap, delegerend, coachend, dienend, effectief, meewerkend, persoonlijk, transformeel, participerend, directief, toekomstgericht, resultaatgericht, functioneel, accountable, mensgericht, enz. Zonder uitzondering gericht om het gedrag van medewerkers te beïnvloeden op het behalen van een doel... 

DE ESSENTIE VAN LEIDERSCHAP 

In elke vorm van leiderschap zit een kern van waarheid en herkennen we iets van onszelf. Terwijl bij alle vormen de essentiële vraag onverlet blijft: nemen jouw medewerkers aan van wat jij van ze wilt? Zien ze de noodzaak in van wat jij in je hoofd hebt? Zo niet, dan wordt het nog een hele klus om ze te overtuigen.

OVERTUIGEN WAT JE WILT 

Het draait om het kunnen overtuigen van je bedoelingen. En die overtuiging wordt sterk bepaald door je kleding, je verzorging en lichaamstaal. Ze geven kracht aan je verhaal en of die ook landt. Medewerkers willen energie en aansporing krijgen van jouw overtuiging. Het beeld dat ze van jou hebben heeft dus behoorlijke impact op de acceptatie van waar jij naar toe wilt. 

STRAAL ENERGIE UIT 

Om die reden heb ik mij energiek leiderschap eigen gemaakt. Ja het klopt, er komt weer een leiderschapsvorm bij. Maar eentje die niet uitgaat van wat een leider nog aan inhoud bijgespijkerd moet krijgen. Doorgaans weten ze heel goed wat ze kunnen. Bij energiek leiderschap gaat het om de energie die je uitstraalt om je boodschap over de bühne te krijgen. Dat leiders zich ervan bewust zijn en het hen helpt op momenten dat leiderschap wordt gevraagd. Wanneer iedereen naar ze kijkt. 

BEELD IS VEELZEGGEND 

Het gaat er ook om hoe goed je in je vel zit. Een goed gevoel straalt, en heeft een positief effect op anderen. Vergeet niet dat eerste indrukken bepalend zijn voor de geloofwaardigheid bij elke nieuwe ontmoeting. Indrukken die ook later in stand blijven. Laat ik het illustreren aan de hand van enkele voorbeelden, waarbij beeldvorming effect kan hebben op iemand’s presentatie en geloofwaardigheid. Het gaat natuurlijk om momentopnamen, het beeld spreekt vanzelf.

 

André Rouvoet, voormalig minister Jeugd en Gezin en OCW (2010)

André Rouvoet, minister Jeugd en Gezin en OCW (2010)

 

André Rouvoet, voorzitter GGD-GHOR (2020)

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

 

Nico-Jan Hoogma, voormalig directeur topvoetbal KNVB

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Kasper Hjulmand, bondscoach Deens voetbalelftal 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Dineke de Groot, president Hoge Raad 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Jacinda Ardern, premier Nieuw-Zeeland 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

BEELD VERSTERKT DE BOODSCHAP 

Uiteraard zijn er ook andere poses van de betrokken personen. Zonder waardeoordeel te geven stel ik de vraag: wat doen deze beelden met je? Van beelden welke krijg je energie? Of juist niet? Komt de boodschap over die ook in het beeld verscholen is? Anders dan je waarschijnlijk zelf realiseert? Onlangs kwam ik het volgende voorbeeld tegen. Dan realiseren we plotseling wat beeld oproept, zeker bij nood aan de man. En de discussies die erop volgen. 

 

Dick Benschop, CEO Schiphol 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

KIJK GOED NAAR JEZELF 

Het beeld dat je van iemand hebt of krijgt heeft iets fascinerends. Eenmaal opgeslagen in je hoofd heeft het enige tijd nodig om bijgesteld te krijgen. Zeker na een eerste kennismaking. Daar komen meerdere fysieke ontmoetingen bij aan te pas, gelukkig kan het ook weer gunstig aflopen. Altijd jezelf blijven en je bewust zijn van het beeld dat je oproept met kleding, verzorging en lichaamstaal.

DAGELIJKS ERAAN WERKEN

Wat je oproept bij anderen is niet altijd vanzelfsprekend het beeld dat je graag wilt overbrengen. Je kunt zelf al veel in de voorbereiding doen, je goed inleven bijvoorbeeld in de omgeving waarin je jezelf neerzet. In welke situatie je je ook begeeft, het is dagelijks werken aan je persoonlijkheid, aan je zelfbeeld om als leider dingen voor elkaar te krijgen. Vergeet niet, mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven.

Energiek leiderschap, het is aan te leren. Ik help je daar graag bij. Mijn learning on the job programma IMPROVEYOURSTYLE maakt je persoonlijkheid en stijl op alle fronten aansprekend. Ik hoop jullie voor nu, in deze eerste uitgave, te hebben kunnen inspireren. Met een onderwerp waarbij beeld en leiderschap onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en het effect dat het kan hebben op anderen...

Dankjewel en tot de volgende uitgave in september.

Fred Zijnstra 

(Beelden zijn uit artikelen van de Volkskrant en via Google)