• darkblurbg

Pensioenfonds Grafische Bedrijven (PGB)

Bij Pensioenfonds Grafische Bedrijven (PGB) maakte ik deel uit van het team dat de pensioen- communicatie verzorgde. Pensioencommunicatie is aan strikte regels gebonden. Voor het werkgeversdeel heb ik de methodiek, waarmee gegevens van deelnemers in het klantensysteem ingevoerd worden, eenvoudiger en inzichtelijker gemaakt. Dit in nauwe samenwerking met andere afdelingen. Het kwam de efficiency in de communicatie naar werkgevers toe sterk ten goede.

Voor het PGB jaarverslag 2014 vertaalde ik de kernboodschap - het hebben van een goed pensioen - in een serie van vijf portretten met vijf individuele, soms emotionele, verhalen. Doel was om stakeholders te laten ervaren waar het dagelijkse werk van PGB om draait; deelnemers niet in een financieel gat te laten vallen. Mijn inbreng kreeg een doorvertaling naar de werkvloer. Het maakte de eigen medewerkers wederom duidelijk dat hun werk primair gaat over mensen die voor hun geluk later, afhankelijk zijn van hun inzet en betrokkenheid.

 

Bosch Car Service 

Ik heb een belangrijke creatieve én commerciële bijdrage geleverd aan de introductie in de Benelux van Bosch Car Service, een universeel garageconcept van Robert Bosch GmbH. Bosch is de grootste leverancier van auto-onderdelen ter wereld. Voor de introductie heb ik het team-concept geïntroduceerd, dat als richtsnoer gold voor alle communicatie vanuit de aangesloten garagebedrijven. Door het succes van de campagne sloten zich onverwacht meer nieuwe leden bij het garageconcept aan. Bosch Car Service is nu marktleider in Nederland met ca. 380 garages.

 

Stern Automotive

Voor Stern Automotive, de grootste autodealerorganisatie van Nederland, heb ik gezorgd voor eenheid in de communicatie en styling van alle financiële-, verzekerings- en leasingproducten, zowel voor de particuliere als zakelijke markt. Het doel was om het bedrijf uit de anonimiteit van backoffice-organisatie te halen. Mijn inbreng werd de opmaat voor een corporate profilering. Voor de leasingproducten heb ik ook regionale campagnes opgezet. Daarnaast heb ik inhoudelijk meegewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe zakelijke producten.

 

ARM Autoleasing 

Voor ARM Autoleasing (onderdeel van het voormalig Kroymans) heb ik creatief en inhoudelijk gewerkt aan de lancering van vier nieuwe leaseproducten. Ik heb het marktplan geschreven, de propositie vastgesteld en gezorgd voor een nieuwe huisstijl. De identiteit van ARM Autoleasing werd door de nieuwe marktbenadering uitgebouwd tot een van de meest klantvriendelijke en prijsbewuste bedrijven in de branche. Verder heb ik klanttevredenheidsonderzoeken opgezet en helpen begeleiden.

 

Calpam SMD 

Calpam SMD olie en vetten ontstond uit een management-buyout van de Franse Bolloré Group. Ik kreeg de opdracht om de re-branding van het merk Calpam op mij te nemen. Ik introduceerde een nieuwe productpresentatie, een nieuwe huisstijl, tools voor retailadvertising en een webshop met een bestellijst voor alle producten. Naar stakeholders toe werd voortaan op een opener en helderder manier gecommuniceerd. Mijn aanpak legde het fundament neer voor verdere groei.

 

Iriszorg 

Voor Iriszorg, een organisatie die mensen helpt om hun leven weer op te pakken, schreef ik alle teksten voor hun programma ’PlanMorgen’ gericht op alcoholverslaafden. De teksten hadden een heel specifiek doel; alcoholverslaafden overreden om hulp te zoeken voor hun verslaving, ondanks gevoelens van schaamte. De teksten richtten zich eveneens op huisartsen, familieleden, werkgevers en professionele hulpverleners. Teksten over dit taboe mochten vanwege het delicate karakter niet te confronterend geschreven zijn.

Reaal 

Van het toenmalige Reaal Verzekering kreeg ik de opdracht om voor hun spaar-, pensioen-, en beleggingsproducten de teksten te vereenvoudigen en tegelijk in een passende vormgeving te zetten. Doel was om de informatie toegankelijker en begrijpelijker te maken, zodat hun klanten betere en weloverwogen beslissingen konden nemen.

DAS 

Vergelijkbaar was de opdracht van DAS Rechtsbijstand. Ook hier ging het om een pakkende tekst die hun producten en de juridische onderbouwing daarbij, leesbaarder maakte. De gunning voor deze opdrachten kreeg ik omdat ik veel kennis over het in de markt zetten van verzekeringsproducten had opgedaan.

Auto Lease Midden Nederland 

Hoe maak je van een bescheiden speler als Autolease Midden Nederland (ALM) een concurrent waar maatschappijen als Leaseplan en Arval op z’n minst rekening mee houden? Door in de communicatie van ’klein’ juist een kracht te maken. Een kleiner bedrijf is doorgaans toegankelijker, kan sneller iets regelen en kent z’n klanten door en door. Deze propositie zette ik om in een campagne met persoonlijke verhalen van de vier adviseurs, waarin ze vertelden over hun bevlogenheid om klanten te helpen, aangevuld met intrigerende zwartwit foto’s van zichzelf. De pay-off ’mensen maken leasing’ maakte de communicatie verder af. De propositie maakte van ALM een niche-speler bij uitstek waar het tot op de dag van vandaag - zeker in de groei - nog van profiteert.